Siste nytt

Logo Arendalsuka

Caritas på Arendalsuka

Caritas deltar på Arendalsuka for å retter søkelyset mot temaer som inkludering, utviklingspolitikk og fred og forsoning. Tirsdag 13. august kl. 10:00- 11:00 (Smashed Arendal)Sivilsamfunn + det offentlige = santMer informasjon om arrangementet finner du her Tirsdag 13. august kl. 14:30- 16:30 (Bankgården, 3. etasje)The Activist – The GameMer informasjon om arrangementet finner du her Onsdag 14 august kl. 15:00- 15:45 (Høyer bokhandel)Norske utviklingsministre om de siste 25 års utviklingspolitikk og veien videreMer informasjon om arrangementet finner du her Onsdag 14 august kl. 16:30- 17:30 (Bankgården)Veier til fred og forsoning i Israel/ PalestinaMer informasjon om arrangementet finner du her Caritas er også med på flere andre arrangementer. Blant annet den store utviklingsdebatten, som er et årlig samarbeid mellom bistandsorganisasjonene i Norge. Mer informasjon finner du her: https://www.arendalsuka.no/programsok/?q=caritas&d=&dt=&c=&s=&l=&p=&m_hp=y&sort=

Språkkafé sommeravslutning

Tirsdag 12. juni var sommeravslutning for språkkafé på AVO (Arendal Voksenopplæring). Det ble et hyggelig møte med iskrem og en Kahoot. Caritas Arendal takker AVO for et flott samarbeid og alle frivillige som gjør språkkafé til et hyggelig og åpent sted for alle. Siden mars 2023 møtes deltakere på AVO og andre som ønsker å bli flinkere til å snakke å forstå norsk med norsktalende frivillige. De møtes hver tirsdag fra kl. 14.15 til 15.15. Språkkafé er et initiativ fra en elev på AVO, og elever på skolen har bidrat med praktisk hjelp og rekruttering av deltakere frivillige. Prosjektet er finasiert av gaver fra Gjenbruksglede og IMDi midler fra Arendal Kommune.

Per Stabell får bukett

Årsmøte i Caritas Arendal

Søndag 28. april ble det årsmøte i Caritas Arendal under kirkekaffe på St Franciskus skole. Før årsmøtet delte St Franciskus menigheten i samarbeid med Caritas Arendal ut årets frivilligprisen. I år til Per og Lise Stabell. et ektepar som gjennom mange år har bidreatt til på ulike måter i driften av både menighet, barnehage og skole. Lise Stabell har i mange år til hun selv ble suk, besøkt, hjulpet og tilrettelagt for eldre og svakrestilte i menigheten, sørget for julekort og bursdagskort til eldre, vært med å hjelpe til med og drive språkkurs for innvandrere, vært aktiv med i Birgittaforeningen, lektor i messer og hjulpet med telling av kollekter. Per Stabell har i en lang årrekke vært i og leder for barnehage- og skolestyret, vært lektor i messene og i lang tid hjulpet med kirkeskyss. Sammen med Lise har han i mange år stelt gravene til prestene og nonnene på Arendal kirkegård. Caritas Arendal og St. Franciskus menigheten takker dere for alt dere bidrar med!

Frivillige får frivillighetsprisen 2023

Innkalling til årsmøte

Caritas Arendal styre inviterer alle til årsmøte og utdeling av frivillighetsprisen.   Dato: søndag 28. april 2024 kl. 12:15Sted: Personalrommet til St. Franciskus Skole Klikk her for å laste ned innkalling til årsmøte Årsberetning 2023 Årsregnskap 2023

Julebord at språkkafé

Julebord på språkkafé

Hver tirsdag organiserer Caritas Arendal språkkafé på Arendal Voksenopplæring i samarbeid med noen elever som går på norskkurs. Tirsdag 12. desember ble språkkafé til julebord for deltakere og frivillige. I tillegg fikk vi besøk av Caritas Norge som kom for å bli bedre kjent med vårt arbeid i byen. Tusen takk til alle frivillige som gjør språkkafé mulig og en stor takk til Arendal Voksenopplæring for samarbeidet!

plakat språkkafé

Språkkafé

Hver tirsdag har Caritas Arendal språkkafé på Arendal Voksenopplæring fra kl. 14:15 til 15:15. Våren 2023 kom spørsmålet fra Voksenopplæring, og Caritas Arendal takket ja til å drive språkkafé sammen med elever fra Ukraina som kom med ideen. Det har vært en suksess fra starten med 15 til 20 elever og frivillige som kommer hver uke for å snakke norsk sammen og spille spill. Tilbudet er åpen for alle, også de som ikke går på Arendal Voksenopplæring. Har du lyst til å være med for å bli bedre på norsk, eller har du mulighet til å bidra som frivillige kan du ta kontakt med Joris Neyens ([email protected] eller 37 00 22 01, tast 4)