Siste nytt

B1 gruppe norskkurs

Norskkurs 2023

Caritas Arendal gratulerer alle elever som har fullført norskkurs A1 og B1! Norskkurs er et tilbud til arbeidsinnvandrere og et samarbeid med Arendal Voksenopplæring. Kurset ble gitt av to dyktige læreren, Elena Karlsen og Sebastian Bylicki fra Arendal Voksenopplæring. Tusen takk til frivillige assistenter Karen Folgen og Angela Torbjørnsen som var med for å hjelpe elever og læreren.

Seniorfesten

Seniorfest

I noen år allerede har Caritas Arendal hver høst arrangert en egen fest for menighetens seniorer, det vil si de som har fylt 70 år. I år falt festen på lørdag 28. oktober og 33 gjester benket seg rundt bordene etter kveldsmessen i St. Franciskus Xaverius kirke. På menyen i år var det «Biff stroganoff», servert med deilig salat og ferskt brød. Vin og øl eller alkoholfritt fulgte med. For å underholde oss, stilte menighetens egen countryartist, Laila Hansen opp, sammen med sin mann Tom Terjesen. Det ble en flott liten minikonsert, der noen av oss også følte det rykket i dansefoten og derfor var ute på gulvet for en svingom.   Etter konsert og litt dans, serverte vi kaffe/te og deilig hjemmelaget is fra Sød, vår egen lokale katolske isfabrikk. Utlodning er en selvfølge på slike arrangementer, såogså denne gangen. Marie Strøm Olsen leste høyt en artig fortelling fra «Ajax» og så ble det allsang akkompagnert av Tor Livar Grude. Etter loddtrekning og mange lykkelige vinnere av gevinster, takket vi for oss.   En stor takk til styret i Caritas Arendal for nok en særdeles vellykket seniorfest, og en ekstra stor takk til Caritaskoordinator Joris Neyens, som organiserte det hele.

invitation to Norwegian language course

Norskkurs A1, A2, B1

Vi er glade for å kunngjøre at sammen med Arendal Voksenopplæring kan Caritas Arendal tilby norskkurs på nivåene – A1, A1- A2, A2- B1 denne høsten. Kursene holdes 2 ganger i uken, på tirsdager og torsdager fra kl. 18.00 – 20.30 (3 skoletimer), på “St. Franciskus ungdomsskole”, Kirkebakken 14 (ved kirken). Kursene skal foregå i ukene 36, 37, 38, 39, og 41, 42 og 43. (Uke 40 – er det høstferie)Undervisningen starter tirsdag 5. september og slutter torsdag 26. oktober. Kurset inneholder også nyttig informasjon om hvordan det er å bo og arbeide i Norge. Vi har 25 plasser på hvert av kursene, vi trenger minst 15 deltakere på hvert nivå for å holde kurset.. Kursavgift:    •     2.200 kr inkludert bøker: «PÅ VEI» TEKSTBOK og «PÅ VEI» OPPGAVEBOK    •     1.700 kr for personer som allerede har begge bøkene. Påmelding innen 1. september via lenken (begrenset antall plasser), klikk her: Påmelding til norskkurs Kursavgiften må betales innen 1. september til Caritas Arendal-konto 2895 44 07111 eller Vipps #762929 – Caritas Arendal, merkes med navn + «Norskkurs».Kursene blir holdt av profesjonelle lærere fra Voksenopplæring i Arendal. De som ikke betaler kursavgiften innen fristen, mister plassen sin.Viktig informasjon hvis du har planer om å søke et norsk statsborgerskapDe som ønsker å søke norsk statsborgerskap må fremlegge en attest for bestått muntlig eksamen på B1-nivå. Lærere fra Arendal Voksenopplæring kan hjelpe til med dette etter avsluttet kurs. Hvis du har spørsmål, ring Caritas Arendal v/Joris Neyens 37 00 22 01 velg 4.

Caritas Arendal styre

Ny styre i Caritas Arendal

30. april hadde vi valg til et nytt styre i Caritas Arendal for perioden 2023-2025 De som ble valgt er:Ingrid FløistadHans Petter S. AsserDivina M. HalvorsenMonika Praljak VoigtKaren Folgen

picture of last years seniorkveld